Our boat in numbers

Posted on

To those, who don’t know our boat, I tell it in numbers :

Finmar Magnum

Our boat has been built in 1992 but put in the water in 1995 in Turku, Finland.

She has AD41DP Volvo Penta -95  200 hp diesel engine, which gives her abaut 30 knots top speed.

She is 26,5 ft, 8,05 meters long, with out bathing platform ( 1.5 ft) ,  9.5 ft , 2,9 meters wide and the weight of 3.5 tons.

She can carry about 350 liters petrol, 100 liters water and 75 liters of waste of toilet.

Because we don’t have too much warm weather in summer times, we have a webasto to warm it up. This is also why we picked up this kind of boat, with a cabin to drive in, not only a cabin to sleep and cook.

Even our late president Kekkonen used to have this kind of a boat, Finmar Commondore, 3 ft smaler

A man who build these boats, about little over 100 pieces, in 1975 – 1983 copied the idea  from Coronet.

The company had a bankruptcy in -83, but someone saved the mold of our boat and built with that about 10 new boats, so one of those is ours.

In summer 2015 we drove with Sarza2 1217 navymiles and she burned 1749 liters fuel

Last summer, -16, we drove 1398 navymiles and had 2216 liters of fuel consumption.

The difference is because I had different propellers. First summer A6 and last summer A5. I think I change back to A6.

This is a good boat, in my opinion .

And here is the happy captain.

I hope we see soon.
 

 

Share

viides päivä

Posted on

Tähän mennessä mitä olen oppinut Kataloniasta, on aika outo asia, Tapa, jolla täällä päin tarjotaan ravintoloissa Tapaksia, poikkeaa täysin etelä Espanjalaisesta, eli siitä, johon olen tottunut.

Pääsääntöisesti nää myy täällä pelkästään kokonaisen lautasellisen samaa lajia, oli se sitten olmakuivattuu kinkkuu, oliivi tai jotain muuta. Ei löydetty kuin kaks paikkaa jossa sai ite osoittaa, että otanpa tota pari, tota kolme jne …. Toinen oli se ekana päivänä bongattu Market-place, jossa hinnat oli ihan pilvissä ja toinen sivikadulla, niin että varmaan et eksynyt vahingossa sinne.

 

 

 

Tänään päätettii katsoa maisemia lintupersvektiivistä.

Asuntomme on tuon oikean puoleisen isomman kadun varrella, jossain.

 

Kaupungista saa yläilmoista aivan erilaise, paremman kuvan ja pystyy, siis jos pystyy, hahmottamaan paikat jopa paremmin kartalle, missä ollaan oltu ma mahdollisesti, mihin haluais vielä mennä.

 

 

 

Kävimme kääntymässä tuolla hiekkarannalla, missä tähän aikaa vuodesta ei kyllä hirveesti porukkaa ollut.

 
Satama tääl on iso. kulkee varmaankin tavaraa molempiin suuntiin paljon.

Onhan Katalonia Espanjan vaurainta aluetta.

Katalonian alueella on ollut asutusta jopa yli 50 000 vuoden ajan. Neandertalinihmisen asumisesta alueella on löydetty varmoja todisteita, kuten tulisijoja ja työkaluja. Kivikauden jälkeen alueella oli lukuisia iberiheimoja. Antiikin ajalla sinne saapui foinikialaisia ja kreikkalaisia kauppiaita, jotka perustivat Empúriesin satamakaupungin

 

Katalonia menestyi 1700- ja erityisesti 1800-luvulla taloudellisesti, jolloin siellä koettiin teollisuusvallankumous ensimmäisten joukossa Espanjassa. Erityisesti tekstiiliteollisuuden merkitys oli suuri. Kansallismieliset aatteet heräsivät kansallisromantiikan kaudella 1800-luvulla.

Teollistumista seurasi 1850-luvulla työväenliikkeen synty.

 

Tämä katselu oli mahdillistanut köysirata, pikemminkin vaijerirata, jolla pääsii pienelle mäentöppyrälle, jota paikalliset sanovat vuoreksi??

Tommosilla vaunuilla sinne köröteltiin.

Maisemat upeita.

 

Vasemmalla kuvassa lukuun ottamatta tuota isoa hallintorakennusta, alue oli satama ja työläiskorttelit. Osa taloista on vieläkin pystyssä, siis muutaman sata vuotta vanhoja. Pikku kujia ristiin rastiin, bodekoita siellä täällä.

 

Voi vain kuvitella, miten on muinoin ollut elämä ankeaa tällaisessa työläiskorttelissa.

Vuorelta tultiinkin sitten kävellen pois, aikas matka.

Tosin loppumatka metrolla.

 

Matkan varrella nähtiin tämmönen.

Pyöri ympyrää ku hyrrä.

Se oli tommosta ranteen vahvusest tangost tehty kiekko ja kaveri polkas vauhtii, ja hups….. pyörii se sittenkin…

 

Seuraavana aamuna oli sit kotiin lähdön aika.

Vakoiltiin ennakkoon lennon tietoja, pahalta näytti.

Päätettiin kuitenkin lähteä kentälle, jossa aavistuksemme osui oikeaan. emme mahtuneet koneeseen.

Kämppä oltiin tietenkin annettu pois, joten mihis yöksi ???

Jäi koneesta yksi nainen, Raili, meidän lisäksi, Hän oli Finskin vaparilla, Juttelimme hänenkin kanssa ongelmasta, joka yhdisti meidät kentälle jääneet. Sanoi olleensa muutaman viikon sellaisessa yksityis-asunnon tyyppisessä majoituksessa, jossa useita huoneita, mutta yhteiset sosiaaliset tilat, vähän niinku Hostel, mutta tätä pyöritti yksityinen, joku Suomalainen. Hän soitti ja sieltä saatiin vihreetä valoo, joten eiku sinne.

Kämppä osoittautui ihan mukiin meneväksi. Aika lähellä satamaa.

Käytiin kimpassa illalla syömässä, Raili lähti mukaamme. Mentiin lähelle sitä markkinapaikkaa, koska huomattiin sen vieressä olevan edullinen pieni ruokapaikka, jossa paikalliset istuivat. Se on yleensä hyvä merkki ja niin oli nytkin, ei tarvinnut pettyä.

Tämä on Savador Dalin museo, josta näppäsin kuvan kun tultiin syömästä.

Itse asiassa ennen ruokailua käytiin tuolla sisällä.

Käynti tuolla avasi mulle aivan uuden näkövinkkelin Daliin, hänen tuotantoonsa jne…..

Mulla ei ollut mitään käsitystä siitä, kuinka monipuolinen taiteilia Dali oli ollut, koko ikänsä.

Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech (11. toukokuuta 1904 Figueres, Katalonia, Espanja23. tammikuuta 1989 Figueres), tunnetaan nimellä Salvador Dalí, oli espanjalainen taidemaalari, kuvanveistäjä ja elokuvakäsikirjoittaja. Dalí tunnetaan surrealistisista maalauksistaan, erilaisista taiteellisista kokeiluistaan ja julkisuustempuistaan.

 Salvador-isä oli ateisti ja Felipa-äiti harras katolilainen, mutta avioliitto oli onnellinen. Salvadorille syntyi pikkusisko Ana Maria. Salvadorin yksivuotiaana kuollut vanhempi veli oli myös ollut nimeltään Salvador. Dalí on kertonut, että hänelle tuli siitä pysyvästi tunne, että hän oli vain kuolleen veljensä korvike, mistä seurasi epävarmuutta ja huomionkipeyttä.

Dalísta on tehty enemmän väärennöksiä kuin kenestäkään toisesta taiteilijasta. Dalía itseään jäljittely ei häirinnyt, vaan hän joskus jopa yllytti siihen. Lukemattomien markkinoilla liikkuvien väärennettyjen vedosten vuoksi moni taidegalleria ei ota kokoelmiinsa Dalín töitä.

 

Aamulla takas kentälle, odotusta ,,, odotusta,,,

Meille ilmoitettiin, että ei mahduta koneeseen, mutta jäätiin kuitenkin norkoilemaan, josko kuitenkin.

Kävi sit sellanen tsägä, että yks Kiinalainen seurue ei kerennytkään lennolle, tää olis ollut heidän jatkolento jostai kaukoidästä, vaan se oli liian paljon myöhässä. Niinpä me viivi mahduttiin,

Jes….

Näin tuli tehtyä taas yksi reissu…

Seuraavaan kertaan
Hotelli Barcelonasta, säästä jopa 45%. Katso tämän hetken parhaat tarjoukset!
trivago, maailman suurin hotellihaku. Vertaa hintoja yli 900.000 hotellin joukosta.

AliExpress.com – Sales and Bestsellers


Share