Sarza2 keväthuoltoo

Posted on

Oon jo muutaman viikon ryskinyt rannassa saadakseni Sarza2:n kesäiskuun.

Ensin oli ohjaustehostajan asennusyritys. Kyllä, yritys. Osat, jotka ostin, olivat kyllä Volvon alkuperäisiä, mutta olivat tarkoitettu v6 tai v8 moottorin kanssa eikä tämmösen AD41 suotakutoseen.

Sain sentään lauhduttimen ja sille jatkoksi hanan sekä tehostajan ”kompuran”, tai mikä lieneekin.

 

Nyt oli sit vuorossa vetolaitteen paljekumien vaihto. Olivat jo olleet liiankin kauan eli vaihdettu 2012.

Kun oli pois saanut, ei niissä vielä mitään vikaa, onneksi, ollut.

Kuten videosta näkee, nivelet melkein kuin pakasta repäisty, vaikka ikää jo 24 vuotta. Hyvin on pidetty huolta aikaisemminkin.

Vaseliinitkin oli kuin just laitettu.

 

 

Alimmaista en vaihtanut, koska mielestäni siinä oikeesti ei ollut mitään vikaa. On oikeen puoleisessa kuvassa.

 

Äkikseltään en ois uskonut, että ihan itekseen osaan/jaksan tämän tehdä, mutta kun parina päivänä netistä opiskelin aihetta, niin onnistuihan se.

Lisäksi paransin kolmannen akun kiinnitystä. Runkokatsastaja

epäili aikaisemman kiinnityksen kestävyyttä, joten nyt kestää.

Tuo vihreä rauta oli viime vuonna irronnut pohjasta, kalarauta, joten nyt sai uuden tehtävän,

 

Lisäksi asensin ”vapaasti”hengittävän ilman putsarin alkuperäisen tilalle. Saapi turbo nyt enempi tarvitsemaansa ilmaa, joten oletusarvona on, että nousee plaaniin paremmin.

 

Lähinnähän tuolla on merkitystä huonossa kelissä jos joutuu ajamaan ja ”pumppaamaan kaasun kanssa.

Miks ei myöskin matka-ajossa, kun enempi ilmaa, palaa nafta paremmin, jolloin pieni tehon lisäys pitäisi alentaa polttoaineen kulutusta.

Lisäksi tämä on pestävissä useimman kerran, halvempi kuin alkuperäinen.

Kuuma oli rannassa koko päivän, onneksi.

 

Lopuksi vielä pikkaren ruiskuttelin väriä vetolaitteeseen.