Retkiveneen valinnan vaikeus

Posted on

Kun läksin tutkimaan minkälaisen veneen halusin retkillemme eläkepäiviksemme, ei lopullisen valinan tekeminen ollutkaan niin helppo kuin luulisi. Eritoteen, kun omasta mielestä tiesin veneistä aika paljon.

Toisaalta, olisin halunnut moottoripurjehtijan, mutta se idea ammuttiin alas saman tien. Minulle ilmoitettiin, että yhtään narua hän ei sitten kannella vetele!! Naru tarkoittaa oikeesti köyttä ; – ) ja niitähän mastollisessa vehkeessä riittää.

Siispä katseeni suuntautui moottoriveneisiin,

Kun selailin Nettiveneen tarjontaa, Madam nähdessään fiskarin, antoi ymmärtää haluavansa sellaisen

 

Tässä hyvä esimerkki hyvästä fiskarista.

Norjalainen Nidelv 26. Karvan alle 8 metrinen, suht hyvät sisätilat, paitsi pieni negaatio, ohjaamossa rättikatto.

Tällaisen veneen ongelma on huionossa kelissä ajaminen.

Keli tarkoittaa metristä ja siitä ylittävää aallokkoa, ei välttämättä sadetta.

Vastaiseen tämmöinen menee kuin juna, mutta sitten,,,

Sivumyötäiseen taipumus keulan leikata eli kun keula osuu aallon pohjaan, saattaa keula kääntyä yht’äkkiä kuskin niin haluamatta takaisin päin jo ohitettuun aaltoon. Pahimmillaan vene kääntyy poikittain ja seuraava aalto keikuttaa venettä aikas pahasti, melkeinpä kaataa veneen joka tosin on erittäin harvinaista.

Kädet saa tällaisen veneen kipparilla käydä aika vinhaa tahtia kelissä ajettaessa mutta toisaalta, matka-ajossa on todella taloudellinen. Ei vie meidän nykyiseen verrattuna varmaankaan kolmatta osaa. Vaan eipä tällaisella voi sitten kiirekkään olla. sekin on kolmas osa meidän matkavauhdista.

 

Tässäpä olisi myös Fiskari, tai ainakin sen näköinen.

Albatross Flying, pituuta 8,70 ja n 3 metriä leveä.

Tarvittaessa kulkee jo ihan mukavasti, tuplat edelliseen, matka-ajossa n 15 solmua silti kutuksen ollessa kohtuullinen, jos meidän veneeseen vertaa. Menee varmaankin vähän alle litralla per maili.

Ei venkuloi ihan niin pahasti kelissä kuin edellinen, johtuen kölistä, joka on aika massiivinen, joka puolestaan saattaa rajoittaa rantautumista matalaan saareen. Olis saattanut tulla jopa meille, mutta sillä hetkellä ne pari jotka oli myynnissä, olivat sen verran hintavia ettei meidän kynnet pitäneet. Erittäin hyvä ja turvallinen retkivene. 

 

Oikealla, Marsund 906, pituus numeroina.

Saman oloinen mutta ei ole perähyttiä kuten  Albetrossissa.

Tämä olisi myös ollut harkinnassa, mutta tyssäsi edellisen kanssa samaan ongelmaan,,,, rahaan.

Tämän mallin huonoin puoli ; kone keskellä venettä ja hyttiä, vieden paraatipaikan.

Kalliita ovat hyvät veneet.

Rekisteritunnustarra veneen molempiin kylkiin
Kylttikeskus.fi

Sitten on olemassa ns puoliplaanaavia, fiskarin ja liukuvan välimuoto.

Finmar Family, erittäin merikelpoinen, Turussa tehty vene.

Perässä hytti, joten kone taas paraatipaikalla.

Kapeahko, joka asettaa pieniä rajoitteita sisustuksen järjestykseen. Olisi ollut useita tarjolla edulliseenkin hintaan, mutta en oikein syttynyt.

Kulultaan ja kulutukseltaan Albatrissin kaltainen.

Firman mentyä nurin, näistä muotesta pienin muutoksin tehtiin Seiskareita,  Oisko ollut Seiskari 27.

 

 

Sunmar 870 on runkomalli, jota saaristolaiset suosii peräkoppiversiona.

Tämä olisi ollut ehdoton ykkössuosikki, sattui jopa olemaan yksi myynnissa, mutta se hinta !!!!!

Oli yli kymppitonnin kalliimpi mitä maksettiin Sarza2:sta.

Olisi ollut todella merikelpoinen akselivetoinen keksintö.

Sama runko, turisti- ja ammittiversioina ??

Kuten kuva kertoo, kulkee tarvittaessa hyvin eikä ole kelistä niin moksiskaan.

Utössä paikalliset sanoo kun kysyy, miksi he käyttävät tällaista venettä, vastaus on: kun on päästävä mantereelle kelissä kun kelissä.

Näissä on yleensä sama kone kuin meillä on

Volvo Penta AD41, kuusisylinterinen 3,6 litrainen meridiesel ilman mitään nykyelektroniikkaa.

Nykyisin suositaan tällaisia perämoottoriversioita saaristossakin, yhdysveneinä, mutta eivat nuo ulkosaaristolaiset tällaisiin sotkeennu.

 

 

 

Näitä kutsutaan merten maastureiksi, eikä suotta.

Kulkevat kuin junat, paljon massaa ja iso kone, mutta on myös kallis käyttää. Vähän niinkuin RangeRover V-8:lla, köyhät kyykkyyn.

Kyllä siellä varakkaimmilla saaristolaisilla tällaisia on ja paljon, mutta vain varakkaimmilla.

Targa oli se, joka rakensi tällaisen imagon.

Onneksi on markkinoille tullut muitakin melkeinpä samanlaisilla kuten kuvan Sargo. Hieno vene, Kävin kuolaamassa vene2017.

Kylmä totuus on, että vaikka ilmaiseksi saisi tuollaisen, ei olisi varaa ylläpitää, sen verran on pienet meidän eläkkeet.

 

Pilothouse 755

Siinä on sitten edukkaampi versio samalla idealla kuin nuo kalliit maasturit.

Ympärikäveltävä, merikelpoinen ja nykysuuntauksen mukaisesti perämoottorilla.

Vähän oli koppi ahdas, eikä mielestäni muutenkaan pidempään retkeilyyn soveltuva. Viikonloppureissuille tai kalakaverin kanssa ihan hyvä ratkaisu, koska runko on hyvän mallinen, ei varmasti hätkähdä pienistä. Yllätykseni oli suuri, kun kyselin kulutuksesta, Se oli enemmän kun meidän parikymmentä vuotta vanhalla rouvalla.

 

Vallilan veneveistämö tekee mielestäni hienoja,perinteitä kunnoittavia puuveneitä uudistuotantona ja ovat käsittääkseni itse ne suunnitelleet,

Jos olisi rahaa, ehdottomasti teettäisin itselleni, anteeksi, meille tuollaisen. Silloinhan pääsisi itse vaikuttamaan sisustusratkaisuhin.

On suurin piirtein Sarza2:n kokoinen ja oloinen.

Kyllä puu on aina puuta.

 

Aquador on kulkenut avoimin mielin maailmalla ja tehnyt nykytrendin mukaisen DC-veneen, DC=åäpväristeuly.

Nykyihmiset eivät halua enää asua ahtaasti, joten tällä pääsee kylästä kylää nopeasti ja sielläpä sitten lämmin mökki(kylä)  odottaa palveluineen.

Hätätilassa keulan alla nukkuu jopa kolme-nelja, mutta aika ahdas on. Näitä näkee satamissa aika paljon. Maksavat kuitenkin 100 000€ ylöspäin ja tämä ei ole ”kuin” 27 jalkainen. n 8,5 metriä.Saman kokoinen kuin Sarza2.

Ole siinä sit jos sateinen keli yllätää. Ok, onhan tuolla jemmassa pressu kuten avoautossa, mutta ei se ole sama kuin ”koppi”veneessä.

Jenkkien tapa tehdä DC-veneet perustuu taas siihen olettamukseen, että joko se on redillä, siis ankkuroituna vähän matkaa rannasta jonne joko uidaan tai jollalla melotaan, tai kylki- taikka peräkiinnityksellä laiturissa.

Miksi näin. Veneessä ei ole reilinkiä, ulkolaitaa, mitä pitkin voi kävellä ulkotilasta keulaan. Onhan noissa useimmissa portaat kääntyvälle tuulilasille, mutta käveleppä siinä sitten kaltevaa kantta pitkin keulaan pitämättä mistään kiinni, Ei tällä iällä enää.

Ja tuo avotila, hieno kun mikä. Antaas olla kun tuulee ja sataa tai on muuten vaan meidän kesä, viistoista astetta iltapäivällä, illalla vähän viileempää, voipi kylmä tulla.

Pentteri on yleensä tuolla alhaalla, makuutiloissa, joten käryt jääpi sinne, vaikka kuinka tuuletat, ajan kanssa kuitenkin, kun sisustus on noissa yleensä plyysiä tai jotain hienoo ”nukkakangasta”. Sit kun tonkin katoksen sivuilta laittaa kiinne, on tuulipintaa aikas paljon. Ei ole yks eikä kaks kertaa, kun kateltiin tommosen ankkurointipuuhia satamassa…….

Noita on paljon myynnissä ja kokoonsa ja varutustasoonsa nähden edullisia. Yhdessä vastaavassa käytiin Madamen kanssa. Siinä sitten Hän ihasteli, että onpa komee. Minä siihen että niin on, mutta hilpasehan nyt tonne
keulaan ulos.

Madam siinä hetken ihmetteli, meni kokeilemaan ja jätti yrityksen kesken, ei uskaltanut. Oli kuitenkun reippaasti kymmeniä kertoja tehnyt saman edellisessä veneessämme.

Tämän episodin jälkeen ei tarvinnut keskustella, miksi meillä ei ole Jenkkiä. Niin hyviä kuin ne ajettavuudeltaan ovatkin, sitä ei voi kiistää. Tehty isolle merelle.

 

Mikä on vikana nykyveneen suunnittelussa. Asuttavuus, ainakin näin ”fossiilin” näkökulmasta. Ovat todella hienon näköisiä, mutta kaikki käytännöllisyys unohdettu. Nyt siis tarkoitan kokoa 26 – 30 jalkaa, 7,5 – 9 metriä.

Kaikissa on taakatila avoin, yleensä vain pressulla suljettava, ilman kunnollista väliseinää oven kera.

Kaikki äänet kuuluu niin sisälle kuin ulos !!!!

Ja maksavat maltaita, tämäkin melkein 200t €, plus varusteet, kaikki kun nykyisin hinnoitellaan erikseen.

Ajettavuudeltaan tällaiset ovat ihan saman moisia kuin meidän vanha rouva,

Niinpä me sit päädyttiin Suomessa tehtyyn, meidän tarpeisiin oikealla tavalla suunniteltuun matkaveneeseen,

Finmar Magnum 805.

Ja loppu onkin sit historiaa …

Luo oma blogisi helposti ja nopeasti
Simplesite.com

 http://www.finmar-pemar.fi/pdfs/magnum_myyntiesite.pdf



Pace6 Partahöylä – Tilaa tästä!

Tilaa tästä veneen nimi- ja rekisteritunnustarrat

 


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

+ 55 = 64