Veneen nosto

Posted on

Niinpä.

Oli aika nostaa Sarza talviteloille. Sain tutun nostajan, Ekbladin hoitamaan homman.

 

Oli sitten ”pikkaisen” ruuhkaa, joten jouduin odottelemaan vuoroani.

 

Lisäongelma paikalla on myöskin se, että useampi nosturi pitää mahtua samoille paikoille.

Onneksi tuossa kohdin on sentään sen verran tilaa, että muutama vene mahtuu peräjälkeen oottelemaan.

Purjeveneiden nosto on puolta hitaampaa, koskapa masto pitää ensin irroittaa ja siirtää edestä pois.

Vastakkaisella laituririlla, missä minäkin parkissa, oli tyhjää, joten sain oman ”karsinan” ihmetellä touhuja.

Isommatkin paatit nousee keposennäköisesti.

Ja onhan se hienoa katsella, kun ammattitaitoiset kuskit hoitavat hommansa. Kyllähän nuo kaikki urakoitsijat, jotka täällä Suomenojalla toimivat, osaavat.

Ja kalusto, joilla operoivat, on vimosenpäälle.

 

Pääsin sitten minäkin laiturin kupeeseen.

Oma nostajani oli vähän myöhässä. Oli kuulemma toisessa satamassa ollut jotain viivytyksiä, eli vielä pahempi ruuhka kun täällä.

Tuttu talvipaikka, johon olin pukkimme tuonut etukäteen.

Pohjan pesun otin tänäkin vuonna rannassa pyöriviltä pesureilta. Heillä on kunnolliset pesurit, omani kun tahtoo olla ”vähän” kesy tähän hommaan.

Siellä, missä ei ole uutta ”myrkkyväriä”, on näkit vallanneet tilan. Ja tietenkin myös pienempi veden virtaama noissa paikoissa helpottaa kiinnittymistä.

Pohja oli mielestäni aika puhdas, ehkä pikkaisen limaa, johtuen myös loppukauden käyttämättömyydestä.

Täytyypä miettiä keväällä, mitä teen pohjan suhteen. Kevyt vesihionta ja paikkamaalaus, perävetolaitteeseen kyllä täytyy löytää parempi mönjä kuin tuo suihkepullojuttu.

Nyt sitten pääseekin koneen kimppuun.

Mekaanikkoni, Esa, tulee huomenissa, joten purkaminen alkaa.

Tallinnan hotellimatkat - Ikaalisten Matkatoimisto

 

FacebookPinterestTwitterGoogle+Blogger

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

6 + 1 =