Isompi syyshuolto

Posted on

Kuten sovittu, Esa saapui maanantaina rantaan ja alkoi koneen purku.

Vaikka olevinaan ”tilava” konehuone, niin tuo luukku olisis kyllä kannattanut pikkasen isommaksi tehdä, samalla olis saanut isomman ”työreijän”. Vaikka 10 cm puolelleen, en usko, että lujuus olis niin hirveesti heikentynyt?

Koita siinä sitten vielä vääntää jotain mutteria, kun ei oikein meinaa jaloilleen kunnon tukavaa paikkaa saada.

Pienten ärräpäiden saattelemana saatiin (siis Esa sai) kuitenkin tarvittavat osat pois.

Venttiilinnostajat tökättiin järjestykseen veneestä löytyneeseen solumuoviin. Tällä helpotetaan kasausvaiheessa arpomista ja ennen keikkea vähentää venttiilien säätämistarvetta, kunhan takaisin laitamme.

Painoi sitten ihan ”pikkuisen”, ehkäpä 50-60 kg.  Mulla tuo selkä sen verta huonona, että piti köysi ottaa avuksi, jolloin sain selkä suorana kannelta nostaa.

 

Ennen kannen irroitusta, jouduttiin turbon välijäähdyti, itse tubo sekä merivesilauhdutin poistamaan.

Ja sisällä sekamelska, kun tavaroita, joita muuten riitti, piti edestä pois siirtää.

 

 

 

Kaanesta irroitetut suuttimet vein Diesel-Asennukseen tarkistettaviksi. Sieltä soitettiinkin samana päivänä, että ei riitänytkään kärkien vaihto, olivat kuoleentuneet jousetkin, joten kaikki niiden sisäkalut piti uusia. Alkuperäisestä parin sadan €:n kustannus kasvoi tonniin. Uudet olis maksaneet melekin 2500 €, joten ”halvalla” päästiin. Kansi meni Hi-Car:in tarkistettavaksi. Oli kuulemma loistokunnossa, joten hinta pysyi alkuperäisessä, 250 €:ssa.

Onneksi on vielä tällaisia palveluita tarjoavia pajoja.

Nuo isommat pajat kun joutuvat hinnoittelussaan ottamaan isommat kulunsa, hallinnointi-, kiinteistö- yms.

Muutenkin mieluimmin, jos mahdollista, suosin pienyrittäjiä, ei niillä kuitenkaan liian hyvin mene.

Vaikka nämä valitsemani korjaamot eivät edustakaan kenties halvinta mahdollista työtä, jälki on kuitenkin hintansa väärti. Hyvää kun ei halvalla saa. Pääsääntöisesti.

Esan pajalla Kirkkonummella purettiin Merivesilauhdutin ja putsattiin, tosin eipä ollut paljon putsattavaa. On ilmeisesti putsattu ainakin kertaalleen, edellisen omistajan toimesta. Sehän taas kielii siitä, että moottorista on pidetty hyvää huolta. Kannentiivisteen pettäminen ei johdu huolenpidosta. Se on kuulemma ominaisuus näissä vanhemmissa malleissa, siis ei mikään vika.

Sama operaatio tubon välijäähdyttimelle.

Sekin oli puhdas.

Myös turbo oli ”lähes”puhdas eikä väljyyttä tuntunut. Olin kyllä jo mielessäni asennoitunut, että menee vaihtoon. Onneksi ei tarvinnut.

 

 

Olin hommannut käytetyn ohjaustehostimen pumpun, ja sitä asentaessani jouduin purkamaan pakomutkan pois, jolloin huomasin siinä kiinnitetyn palkeen olevan tiensä päässä. Myös puken pää oli jo syöpynyt pahoin. Ilman tätä manööveriä, siis pumpun asennusta, emme olisi havainneet mokomaa ongelmaa. Muutamassa kesässä olisi katastrifi ollut valmis. Veneen konetila olisi voinut ajossa täyttyä pakokaasujen mukana kulkevalla merivedellä.

Onneksi VolvoPenta on tiedostanut ongelman ja siihen myydään korjaussarja.

Pakomutkaa lyhennetään 1.5 cm ja tökätään kuumuutta kestävä muhvi päähän erikoisliiman saattelemana.

Tämäkin maksoi, 70 €, joten kustannukset senkun karkaavat.

Tuossa oikean puolesessa kuvassa on se tehostajan pumppu.

Se ei meinannut mahtua paikoilleen, koska peräpeili on tehty pari senttiä paksumpi, kuin sen ”kuuluisi” olla. Joten, jouduin koloamaan sentin verran pois, että mahtui paikoilleen, Suojasin paikan maalilla, siksi tuota vihreää pumpun takana.

Lisäksi piti hankkia uudet kannen pultit. Autoihin semmoset maksaa 2-3 € kpl mutta koska kyseessä on venemoottori, niin ne olikin vähän yli 7 € kpl. Eikä niitä ole kuin 27 kpl:ta. Onneksi Pentalla pikkaisen tinkivät, joten meni ”vain” 200 €. Tiivistesarjan tilasin netistä, oli alle puolet Volvon hinnoista, silti 170 €. Ei ole halpaa lystiä.

Uudessa kannentiivisteessä on tehty merkittävä parannus. Lisätty punaista kuumuutta kestävää tiivistemassaa kriittisiin kohtiin. Tällä toivottavasti estetään meilläkin alkanut vuoto, joka oli koneen vasemmalla puolella, keulasta katsoen.

Kannen kiristys onkin sitten isojen miesten hommaa.

Olis takuulla jäänyt multa tekemättä.

Noin kolme ekaa arvoa olis vielä mennyt, mutta sit noi 90 plus 90 astetta. Esaltakin otsasuonet pullistu.

Kasaaminen meni kohtuullisen joutuisasti, mitä nyt ”arvottiin” välillä pulttien ja muttereiden paikkoja.

Savutkin saatiin otettua, jolloin tietysti tarkastettiin, ettei mikään enää vuoda.. Öljyt vaihdettiin, joten ensikesää odotelen vihellellen kotiin.

Ja jos haluu kesäfiilistelyä, mulla youtubessa ”piikasen” videoita:  https://www.youtube.com/user/repekom/videos

Tallinnan Hotellimatkat Edullisesti!
Valitse 20 hotellista. Hinnat alk. 36€/hlö. 

FacebookPinterestTwitterGoogle+Blogger

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

+ 9 = 16