7.7. Inkooseen

Heti kahdeksan jälkeen lähdettiin liikenteesen, ennen kuin tuuli kerkee nousemaan, koska ennuste on idästä, jolloin vastaiseen joudutaan taas ……

Tässä vaiheessa se onneksi kevyttä ja tuli sivuvastaisesta. Niinpä ajoimme suorilta Barösundin ohi.

Barösund on ilmeisesti ollut jo viikinkien aikana käytössä väyläne itään. Alue linnoitettiin 1656 ja siellä toimi Tulluddenilla tulliasema 1655-1810. Keisarit ja kuninkaaliset käyttivät ahkerasti suojaisaa salmea, Aleksanteri III 1884-93, Nikolai II1889 (oli vielä tuolloin prinssi).

Luotsilaitoksen 1890-luvulla sijoittamia varppausrenkaita näkee vieläkin kallioissa.

Moottoritorpedoveneiden sekä sukellusveneiden tukikohtana 1940-luvulla.

Oli varmaan eka kerta kun en pysähtynyt, Inkooseen jossa oltiin vähän ennen kymmentä. Keli täällä suorastaan upea.

Tässä oiva esimerkki miten voi veneet parkkeerata. Mökkiläiset tulee kaupoille ja jos vaikka ei just tilaa oiskaan, ängetään vaan väliin, ja tilaa tulee. Ei ne kuitenkaan tahallaan naapuria naarmuta, kyl ne yrittää vähän varoa.

Historia Wikipediasta

Vanhimmat todisteet ihmisasutuksesta Inkoon alueella ovat n. 10 000 vuoden takaa, ajalta jolloin Suomusjärven mesoliittinen kulttuuri asutti suurinta osaa Suomen alueista, mukaan lukien Inkoota. Vanhimmat Inkoon kivikautiset asuinpaikat sijaitsevat aivan Lohjanharjun kupeessa, silloisella merenrannalla, 40–45 metriä nykymerenpintaa korkeammalla. Inkoosta tunnetaan parisenkymmentä kivikautista asuinpaikkaa, ja niissä voidaan nähdä selkeä asutusjatkumo Inkoossa läpi kivikauden, aina pronssikauteen 1 500–200 eaa. Pronssikausi tuo muassaan esihistorianajan ihmisen tekemät ensimmäiset maamerkit; hautaröykkiöt, joita myös osuvasti Hiidenkiukaiksi nimitetään. Niitä löytyy Inkoosta runsaasti (viitisenkymmentä tunnettua), mutta ne ovat vaatimattomia kooltaan jos verrataan esim. naapurikunta Raaseporin alueelta löytyviin. Tämä saattaa kertoa Inkoossa asuneiden yhteisöjen pienuudesta, ja vähäisestä statuksesta. Yhtä kaikki, asutuksen jäljet jatkuvat Inkoossa läpi pronssikauden, mutta rautakauden alkaessa 200 eaa. elämisen merkit loppuvat, kuten loppuvat koko etelärannikolla Inkoosta aina Suomen itärajalle. Näin Inkoossa alkaa lähes 1 400 vuoden ajanjakso, jolta ei ole löydetty merkkejä ihmisasutuksesta

Kaupassa käytiin ajatellen kahden pysähdyksen taktiikkaa. Ja eiku matka jatku yhden pintaa.

Kun väylä kääntyy Vormön koilliskulmasta kaakkoon, kohti Porkkalan kärkeä, me emme tällä kertaa kääntyneetkään sinne, vaan koilliseen,  noin parin mailin matka jossa sijaitsee Stora Halsö. Sen länsi puolella upea laguuni, jonne ankkuroimme.

Tänne ei tuuli käynyt, joten oli korkea aika kuivatta pikkuisen petivaatteita. Aurinko helli muutenkin ja meri oli 18 c.

Ei ihan vielä mulle uintikelpoista.        

Kun kiersimme vähän saarta, näimme yhden naisen joka meiltä kyselemään että mitenköhän toi sauna tuolla toisella puolen saarta toimii??. Ei tiedetty, ei. Mutta sen verran herätti uteliaisuutta, että lähdettiin katsomaan. Siellähän olikin nuotiopaikalla varausvihko, johon mekin sitten raapustimme veneemme nimen illemmalle, klo 20 – 21 , jes … pääsee saunaan …. eikä maksa mitään … Alue on Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen yllä pitämä.

Oli vähän laiturissa tunkua. Tuossa meidän veneen paikalle ei kauhian isolla vehkeellä vois parkkeerata. Sauna häämöttää tuolla oikealla metsän siimeksessä. Hyvät oli löylyt, oikeesti hyvä sauna.

Vähän oli kuitenkin vieraan oloista, joten päätettiin illan suussa vaihtaa maisemaa. Oli sille toinenkin syy. Tuuli. Olivatten luvanneet huomiselle sen verran navakkaa keliä, että on parempi tämmösellä ”jollalla” mennä Porkkalan selän yli tyynemmässä illan puhurissa. Tää kesätuuli kun yleensa tyyntyy …..

Sivuvastaista ajeltiin vajaa tunti ja tultiin StoraSvartöhön, oli sinnekin tullut muutama muukin. Kymmenen vene kuntaa.

Tuttu paikka jo entuudestaan.    

Olimme myös seuraavan päivän täällä, Niin oli aurinkoinen ja tuuleton toi lahden pohja.

Ensi kertaan ….
Nyt saatavilla upea tiikkitarjotin vaikka oman veneesi nimellä!
Nyt saatavilla käsittelemättömästä teakista valmistettu tarjotin, johon laserilla poltettu haluamasi logo tai kuva ja teksti. Tarjottimella saat veneeseesi hiukan luksusta - merkkauta tarjotin vaikka oman veneesi nimellä ja tunnuksella!